
Äventyrsspel har varit den mest berättelsedrivna dataspelgenren i över 40 år. Många har funnit att äventyrsspel har en äkta uppslukande kvalitet som kan jämföras med att läsa en bok eller titta på en film sedan starten 1976 med ADVENT (aka Colossal Cave Adventure, eller helt enkelt Adventure). Du har kommit till rätt ställe om du vill spela spel som är insiktsfulla, underhållande och intellektuella samtidigt som du ger en mental utmaning.
Det handlar om att lösa myter, upptäcka världar och lösa pussel i äventyrsspel. I Blade Runner kan du spela som Ray McCoy i en strävan att hitta replikanter, i Grim Fandango kan du åka på en fyraårig resa genom det mystiska Land of the Dead, eller i Broken Sword kan du resa världen runt och konfrontera antika konspirationer. Du vet aldrig vad du ska få när du spelar ett äventyrsspel. Det finns ett äventyrsspel för alla: fantasier, komedier, westerns, mysterier, skräck och science fiction.
Det finns faktiskt så många simuleringsspel att välja mellan att det kan vara svårt att veta var man ska börja. Lyckligtvis bör den här artikeln vara till hjälp för dig.
Definition av en genre
Äventyrsspel fokuserar främst på pussellösning inom en berättande ram, med liten eller ingen handling. Denna genre kallas också “grafiskt äventyr” eller “peka-och-klicka-äventyr”, men dessa termer hänvisar till en mycket bredare och mer varierad uppsättning spel.
Äventyrsspel följer inte ordboksdefinitionen av ordet “äventyr”. Vissa är, men många andra föredrar att avstå från fara och spänning till förmån för mer avslappnade, omtänksamma sysslor. De är inte heller rollspel med mycket strid, teambuilding och point management; action / äventyrsspel som Uncharted och Prince of Persia, där pussellösning helt klart är ett sekundärt fokus; sidorullande plattformsspel som Mario eller LittleBigPlanet; och rena pusselspel som Bejeweled eller Tetris.
Etiketter kan å andra sidan bara ta oss så långt. Många spel, medan de återstår äventyrsspel i sitt hjärta, skjuter konventionella genrangränser på nya och intressanta sätt. Uppföljaren till peka-och-klicka-klassikern The Longest Journey, Dreamfall, innehåller smyg- och stridscener. Heavy Rain är en ny typ av uppslukande filmäventyrsspel som innehåller rörelsekontroller och Quick Time Events. Å andra sidan innehåller spel som Mystery Case Files: Dire Grove en hel del Var är actionspel? Scavenger jagar med en twist. Även Portal, som ger dig en pistol och ber dig att lösa fysikbaserade pussel istället för att döda, kvalificerar sig som ett äventyr.
Naturligtvis är berättelser, pussel och upptäckt inte bara för äventyrsspel. Äventyrsspelelement införlivas alltmer i spel utanför genren, som Scribblenauts, Braid och Limbo. Vi kommer ibland att täcka dessa som speciella “spel av intresse” på grund av deras gemensamma särdrag, men alltid med förståelsen att de faller utanför vårt äventyrsspelkoncept.
Identifiera funktioner
I ett äventyrsspel finns det tre egenskaper som alltid är närvarande i viss utsträckning. Vissa undergenrer lägger större vikt vid en funktion framför en annan.
Berättande
Handlingen är också avgörande i äventyrsspel. Plottar, som filmer och romaner, varierar i omfattning, ton och inställning. Till exempel, i Gabriel Knight, måste du lösa ett voodoo-mordmysterium i New Orleans, medan det i Day of the Tentacle, tre udda vänner reser genom tiden på en bärbar toalett för att besegra den toxiskt smutsade Purple Tentacle. Den enda gränsen för idéer är fantasin, och äventyrsspel är kända för sina unika berättelser.
Men i vissa äventyr är handlingen mer en tom duk som ska fyllas i genom öppen utforskning än en sekvens av skripthändelser som utvecklas runt dig. På rälsen mellan Paris och Konstantinopel avlyssnar du konversationer, söker avdelningar och engagerar dina medpassagerare i samtal i The Last Express. Som försvarare i Phoenix Wright: Ace Attorney spenderar du mycket tid i samma rättssal, intervjuar vittnen och pressar vittnen för svar. Vad du gör är mycket mindre viktigt i spel som dessa än vad du upplever genom upptäckt, dialog och noggrann observation.
Forskning och utveckling
Beroende på typ av gränssnitt innebär äventyrsspel vanligtvis lite utforskning. Du var tvungen att navigera i tidiga textparseräventyr genom att skriva i riktningar som “GO NORTH.” Moderna äventyr ger mer intuitiv navigering, vilket ofta kräver att spelaren flyttar markören runt skärmen för att hitta “hotspots” (objekt som kan ses eller manipuleras). Andra möjliggör fortfarande mer direkta interaktioner och illustrerar intressanta föremål helt enkelt genom att föra karaktärerna närmare dem. Vissa Escape-the-Room-spel, som Samorost 2, är mer strömlinjeformade än andra, vilket tvingar dig att avsluta alla aktiviteter på en skärm innan du går vidare till nästa, men du måste också noggrant utforska din närmaste omgivning.