Utforskning, pussellösning, våningsinteraktioner med spelkaraktärer och, i action-äventyrsspel, löpning, hoppning, klättring, strid och andra intensiva action-sekvenser definierar genren för datoräventyrsspel. Många moderna videospel actionspel, som rollspel (RPG) och skjutspel, har äventyrselement, vilket gör klassificeringen svår.

Äventyr baserat på text

Will Crowther’s Adventure (cirka 1975) för Digital Equipment Corporation PDP-10 minidator var det första elektroniska äventyrsspelet. Detta textbaserade äventyr blev mallen för senare spel som Zork (1977), som skrevs av studenter vid Massachusetts Institute of Technology för skolans datorsystem. 1979 grundade en grupp av dessa studenter Infocom, som portade spelet till tidiga persondatorer (PC) och fortsatte med att utveckla några fler textbaserade äventyrsspel.

Äventyr i grafik

Sierra Entertainment grundades av författaren Roberta Williams och hennes datorprogrammerings make, Ken Williams, som tog nästa steg i utvecklingen av grundgenren (1979). Sierra publicerade en stadig ström av populära grafiska äventyrsspel på 1980-talet och början av 1990-talet, med början med King’s Quest (1984) för MS-DOS. De interaktiva fiktionselementen i Roberta Williams berättelser fängslade fans, även om grafiken inte var något annat än färgglada statiska bilder som spelare kunde “peka och klicka” på för att ladda text eller andra skärmar. Space Quest (1986), Leisure Suit Larry (1987) och Police Quest (1987) var företagets andra mest kända titlar, som alla skapade flera uppföljare för spel på en mängd olika datorer och hemvideokonsoler. Rena äventyrsspel blev mindre vanliga när mer sofistikerade datorer och videosystem blev tillgängliga. Brderbund Softwares Myst (1993), ett hybrid äventyrsspel med komplexa pussel, var dock det mest sålda PC-spelet under 1900-talet, och det och dess uppföljare sålde bra på olika datorer och videokonsoler. Grafiskt baserade äventyr å andra sidan försvann inte helt från scenen och LucasArts präglade praktiskt taget genren på 1990-talet. The Secret of Monkey Island (1990), Sam och Max Hit the Road (1993), Full Throttle (1994) och Grim Fandango (1995) var alla en del av en serie som innehöll kvick dialog, smarta pussel och slående bilder (1998) ). var det bästsäljande PC-spelet under 1900-talet, och det och dess uppföljare sålde bra på olika datorer och videokonsoler. Grafiskt baserade äventyr å andra sidan försvann inte helt från scenen och LucasArts präglade praktiskt taget genren på 1990-talet. The Secret of Monkey Island (1990), Sam och Max Hit the Road (1993), Full Throttle (1994) och Grim Fandango (1995) var alla en del av en serie som innehöll kvick dialog, smarta pussel och slående bilder (1998) ). var det bästsäljande PC-spelet under 1900-talet, och det och dess uppföljare sålde bra på olika datorer och videokonsoler. Grafiskt baserade äventyr å andra sidan försvann inte helt från scenen och LucasArts präglade praktiskt taget genren på 1990-talet. The Secret of Monkey Island (1990), Sam och Max Hit the Road (1993), Full Throttle (1994) och Grim Fandango (1995) var alla en del av en serie som innehöll kvick dialog, smarta pussel och slående bilder (1998) ).

Action-äventyrsspel är en spelform som kombinerar action och äventyr.

Den första action-äventyrstiteln Atari, Inc.’s Adventure (1979) släpptes för Atari 2600-videokonsolen och baserades löst på Crowthers textbaserade spel. Spelet spelades i uppifrån och ner-läge och spelare kunde hålla och använda objekt utan att behöva skriva kommandon.

Med lanseringen av Nintendo Co., Ltd.s The Legend of Zelda (1986) för Nintendo Entertainment System, steg framgången för action-äventyrsgenren till höjning (NES; 1983). Spelet och dess uppföljare är nu bland Nintendos bästsäljande videospel på alla plattformar. På samma sätt populariserade Brderbund’s Prince of Persia (1989) action-äventyrsgenren på datorer och uppföljare för de flesta videokonsoler har släppts. Lara Croft, stjärnan i Eidos Interactive’s Tomb Raider (1996), som först släpptes för Sega Corporation: s Saturn (1994) -konsol, är kanske den mest igenkännliga action-äventyrsheltinnen. Den och dess uppföljare utvecklades för datorer och majoriteten av videospelkonsoler. Lara Croft Tomb Raider (2001) och Lara Croft: Tomb Raider: The Cradle of Life (2001) släpptes också,

Läs också Videospel med action