Actionspel

Actionspel är en typ av videospel som fokuserar på fysiska utmaningar som hand-ögonkoordination och reaktionstid. Fighting games, beat ’em ups, shooterspel och plattformsspel är bland de vanligaste actionspel, medan multiplayer online stridsarena och vissa strategispel i realtid också betraktas som actionspel. I ett actionspel tar spelaren vanligtvis kontroll över en karaktär, som en huvudperson eller avatar. Denna spelarkaraktär måste korsa en nivå genom att samla föremål, undvika hinder och slåss mot fiender med hjälp av deras naturliga förmågor samt vapen och andra resurser. Spelaren måste också döda en bossfiende i slutet av en nivå eller grupp av nivåer, vilket är svårare och ofta en stor antagonist i spelets plot. Fiendeattacker och hinder tappar spelarens karaktärs hälsa och liv, och när de har slut på liv slutar spelet. Alternativt kan spelaren nå spelets slutsats genom att fylla i en serie nivåer och titta på krediterna. Vissa actionspel, som tidiga arkadspel, är dock oslagbara och har ett oändligt antal steg, med simuleringsspelenda mål att nå så långt som möjligt för att maximera deras poäng.
Vad betyder det att spela ett actionspel?
“Action” -genren i videospel är känd för att testa spelarens reflexer, koordination mellan hand och öga och reaktionshastighet. När du tänker på actionspel kan du tänka på arkadklassiker som Pitfall och andra spel som krävde mycket virtuell löpning och hoppning. Det beror på att några av de mest kända actionspel genom tiderna hittades i även de tidigaste arkadskåp. Även om genrens kärnmekanik – springa, hoppa och attackera – förblir intakt, är dagens actionspel vanligtvis mer komplexa än de tidiga erbjudandena (men inte alltid!).
Många actionspel har samma designmekanik. Spelaren går normalt från nivå till nivå då spelets svårighetsgrad stadigt ökar. Landskapet blir svårare att manövrera och fienderna blir svårare att slå. De flesta actionspel har en “bossstrid” i slutet av varje nivå (eller uppsättning nivåer), som inkluderar att gå tå till tå med en särskilt stor dålig kille som tar lite extra finess och / eller makt för att besegra. I vissa actionspel visas en mindre chef mitt på en nivå. Ordet “Minibosses” används fortfarande i modernt speljargong för att beskriva dessa medelnivåhot.
Vad är det bästa sättet att spela actionspel?
Medan actionspel vanligtvis ger spelaren olika attackalternativ, finns det nästan alltid ett gemensamt tema på jobbet. Till exempel kan ett skjutbaserat actionspel ge spelaren en mängd uppgraderbara vapen, medan ett actionspel med fantasy-tema kan ge spelaren svärd och magiska förmågor. Spelaren måste hålla aventyrsspel på huvudpersonens hälsa och liv när han eller hon går igenom spelet. Huvudpersonen kan normalt ta flera träffar, men om de tar för mycket skada dör de och förlorar ett “liv”. Det är Game Over om alla karaktärers liv tas bort. På resan samlar spelaren normalt fler liv och hälsa. Vissa utvecklare tror att belönings- och straffschemat för hälsa och liv är en gammal hållning från en tid då människor släppte kvarter i arkadmaskiner för att fortsätta spela. Spelare kan “spola tillbaka” spelet i det självständigt skapade actionspelet Braid, till exempel, och korrigera felen som bidrog till huvudpersonens död.
På grund av framgång och hållbarhet i actionspelsgenren har utvecklare experimenterat med formeln i stor utsträckning. Som ett resultat har actionspel delats in i många undergenrer. Följande är några av undergenrerna:
Shooter Games är actionspel där spelaren måste skjuta och eliminera fiender. Spelaren är vanligtvis i ett fordon som rullar från vänster till höger (eller från skärmens botten till toppen av skärmen), och han eller hon måste skjuta ner en till synes oändlig spärr av fiendens plan och robotar.
Beat ’em Ups: Actionspel där spelaren rör sig från vänster till höger och deltar i närstridskamp med motståndare. Kampsporter används framträdande i många Beat ’em Ups. Double Dragon och Final Battle är två utmärkta exempel på denna undergenre.
Plattformsspel är utan tvekan den mest kända undergenren av actionspel. Hinderbanor laddade med flytande plattformar, fiender och bosskaraktärer testar spelarens reflexer i plattformsspel. Stora actionspel för Nintendo DS och 3DS inkluderar Super Mario 3D Land, Mutant Mudds och Kirby’s Adventure. VVVVVV är ett actionspel centrerat på tyngdkraftsförskjutning, och därför ett tydligt exempel på ett actionspel som gör något annorlunda med den beprövade formeln.